Forget 3D printing! Virtual reality. Dat is de toekomst. Chirurgen die met een 3D geprint model een operatie oefenen? Ouderwets: virtueel kan dat beter en efficiënter. Sterker nog: de dokter is straks misschien wel een avatar, die met hulp van kunstmatige intelligentie de patiënt helpt. Science fiction? Niet in Amsterdam, waar VR Days Europe onlangs de VR en AR wereld bijeenbracht.

 

Vier dagen lang was Amsterdam het mekka voor iedereen die met virtual reality bezig is. En dat zijn er velen: bijna alle activiteiten van VR Days Europe waren uitverkocht. Helemaal onverwacht is het niet dat Amsterdam zoveel bezoekers naar het evenement weet te trekken. Onlangs is op de voormalige marinewerf namelijk VRBase gestart. Dit centrum voor VR en AR wil uitgroeien tot de Europese hotspot voor Vertual & Augmented Reality en eenieder die iets in deze wereld wil ondernemen.

 

VR gaat elke industrietak raken

En dat zullen er steeds meer zijn, viel tijdens de conferentie op te maken uit de presentatie van Tim Moelard, een Nederlandse ontwikkelaar van VR toepassingen. Hij richt zich met zijn bedrijf The Virtual Dutch Men vooral op industriële toepassingen. Virtual reality gaat volgens hem elke sector raken. “Waarom zou je VR niet gebruiken als navigatietool bij complexe installaties. Mensen lopen door de installatie en in de heatmap zien ze de impact van hitte op personen die er straks in werken. Zo ontdek je sneller hoe je de installatie moet aanpassen om deze veiliger te maken.” Tim Moelard ziet in VR een tool om beslismodellen sneller te ontwikkelen en beter te maken.

 

BAM: VR meets 3D printing

Een van de eerste Nederlandse bedrijven die al volop bezig zijn VR en ook AR in te zetten, is bouwgigant Koninklijke BAM.

rob van wingerden

BAM CEO Rob van Wingerden: VR en 3D printen de nieuwe gereedschappen voor de bouw.

Digitaal bouwen gaat impact hebben op de bouwindustrie én op hoe en wat er gebouwd wordt, voorspelde BAM CEO Rob van Wingerden. Gestart wordt er vanuit de reële wereld. Die wordt gescand en met deze virtuele kopie gaan de architecten en de bouwers aan de slag. Rob van Wingerden ziet in VR een tool om alle stakeholders bij het ontwikkelproces te betrekken. BAM heeft recent een VR app gelanceerd die al gebruikt wordt in enkele bouwprocessen. Van Wingerden denkt dat het fysieke bouwen zich straks grotendeels in de fabriek gaat afspelen. Vanuit de virtuele wereld gaan de files naar de 3D printers die complete systeemwanden printen, inclusief de volledige installatie. “Op de bouwplaats zelf doen we alleen nog assembleren”, zegt Rob van Wingerden. Toekomstmuziek? “Nee, het gebeurt nu al.” Bricks follow the clicks.

 

Medische industrie: virtual humans als zorgverlener

Uiteraard is het vooral de creatieve industrie, denk aan film- en reclame, die volop experimenteert met VR. Een sector waarin de kansen voor VR beslist niet minder zijn, is de medische industrie. VR Days Europe had de Amerikaanse professor Albert Skip Rizzo naar Amsterdam gehaald. Hij is al sinds 1996 aan de University of Southern California bezig met onderzoek naar VR. In combinatie met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie heeft dat al geleid tot wat Skip Rizzo “virtual humans” noemt. Die worden onder andere ingezet voor het trainen van professionele hulpverleners. De ontwikkeling is ontstaan vanuit de vraag van het Amerikaanse leger naar tools voor de behandeling van Post Traumatisch Stress Syndroon bij uit Irak teruggekeerde militairen. Deze toepassing is al succesvol.

 

Skip Rizzo

Albert Skip Rizzo op het podium van VR Days Europe: over enkele jaren heeft ieder mens een virtuele assistent.

 

VR in combinatie met AI

De meest recente stap gaat extreem veel verder. De Amerikaanse onderzoekers richten zich op avatars en virtual humans, bijvoorbeeld om patiënten een virtuele trainingsomgeving te bieden. “De volgende stap zal de intelligente agent zijn”, aldus Rizzo op VR Days Europe. Door realtime online gezichts- en spraakanalyse herkent de virtuele assistent dieper liggende emoties van de patiënt die online met een avatar in gesprek is. “De avatar kan zelfs reageren op de emotionele gezichtsuitdrukkingen van de andere persoon.” Een studie onder 600 proefpersonen laat zien dat het VR systeem in staat is mensen met psychische problemen heel goed te selecteren. Albert Skip Rizzo: “Tegen 2020 zal iedereen een of andere virtueel karakter in zijn leven hebben. Hier ligt een enorm marktpotentieel.”

In het volgend 3D Print magazine gaan we verder in op de toepassingen van VR.